Chociaż ich nazwiska nie występują na grzbietach książek w Twojej bibliotece, copywriterzy i redaktorzy stanowią rdzeń zawodu komercyjnego pisarstwa. Niektórzy zainteresowani tą dziedziną mogą być zdezorientowani co do tych dwóch zawodów. Copywriter a redaktor tekstu: na czym dokładnie polega różnica?
Co robi copywriter?
Copywriterzy poświęcają się przyciąganiu czytelników. Dzięki dobrze przygotowanemu tekstowi copywriterzy mogą pomóc firmie w sprzedaży produktu lub uczyć konsumenta na określony temat. Mogą pracować dla agencji reklamowych lub agencji zajmujących się treścią internetową, prawdopodobnie przeprowadzając burzę mózgów nad pomysłami reklamowymi lub tworząc storyboardy dla mediów wizualnych lub w firmach zarządzających kontami w mediach społecznościowych lub tworzących posty na blogi. Copywriterzy zamieniają przesłanie, które firmy chcą wyrazić, w przekonujący tekst.
W zależności od tego, jakiego rodzaju pracy szukają, copywriterzy mogą wnieść swój wkład do wielu branż. Niezależni copywriterzy pracują nad projektami dla klientów indywidualnych, natomiast copywriterzy etatowi zatrudniani są przez firmy lub agencje. Podczas gdy niektórzy zakładają, że copywriting ogranicza się do materiałów sprzedażowych, rzeczywistość jest zupełnie inna. Firmy używają copywriterów do tworzenia materiałów marketingowych, ale ponieważ produkcja treści rozprzestrzenia się na różne dziedziny, zakres pracy ewoluował. Copywriterzy współpracują między innymi z wydawcami, tworzą raporty dla firm konsultingowych i piszą treści na strony internetowe.
Co robi redaktor?
Redaktorzy sprawdzają tekst opracowany przez autorów, aby poprawić błędy gramatyczne, interpunkcyjne i ortograficzne. Ponadto redaktorzy kopiujący zapewniają, że treść jest zgodna z zasadami stylu ustanowionymi przez ich pracodawcę, aby wyrazić zamierzony ton. Niektórzy redaktorzy są również zobowiązani do weryfikacji faktów lub korekty. Udane pisanie powinno nie tylko być wolne od błędów, ale powinno przebiegać płynnie i mieć spójny ton i przekaz.
Redaktorzy czasami rozpoczynają swoją karierę jako copywriterzy. Oprócz tego, że są silnymi pisarzami, odnoszący sukcesy redaktorzy będą mieli duże umiejętności zarządzania projektami i ludźmi. Podobnie jak copywriterzy, redaktor może pracować jako freelancer lub może być zatrudniony bezpośrednio przez firmę lub agencję.
Profesjonalna redakcja i korekta. Sprawdź ofertę
Copywriter a redaktor tekstu: czym się różnią?
Copywriterzy używają języka, aby twórczo i przekonująco przekazać wiadomość. Nadają kształt artykułowi lub fragmentowi reklamy i budują logiczny argument. Redaktorzy następnie poprawiają niedokładności, rozbieżności i błędy oraz dostrajają utwór, aż zostanie dopracowany i gotowy dla zamierzonej publiczności.
Copywriting i edycja są ze sobą nierozerwalnie związane. Copywriterzy mogą wyprodukować wiele treści w krótkim czasie, ale mogą one nie trafiać dokładnie w sedno. Redaktorzy, dzięki swojemu doświadczeniu, mogą od razu wykryć, gdzie tekst musi zostać zawężony lub całkowicie usunięty. Ale redaktorzy pracują także nad wieloma innymi rodzajami pisania, w tym rękopisami książek, raportami biznesowymi i artykułami z czasopism. Podobnie jak w przypadku wszystkich zawodów edytorskich, redaktorzy pracują nad zapewnieniem jakości produktu końcowego.